
V kancelárii MAS LEV
finišujeme s rozalokovaním posledných zdrojov, ktoré akosi nie a nie
„dorozdávať“ konečným prijímateľom. Nie preto, že by neboli témy projektov,
alebo záujemcovia o tieto zdroje... dôvodom je byrokracia. Spomínam si na
vyjadrenia štátnikov, že procesy administrácie pri fondoch EÚ budú
jednoduchšie. Oni sú však čoraz viac spletitejšie. Vyhlasujeme, prehlasujeme,
čestne sa zaväzujeme, čestne vyjadrujeme nezaujatosť, že nemáme žiadne väzby
s dodávateľmi prác a služieb... Česť daná čestným prehlásením však nemá
oporu v systémoch, preto svoju čestnosť ešte musíme zdokladovať
vyjadreniami organizácií, pod ktorých agendu častokrát ani nespadáme. Pretože
si ako ľudia neveríme... pretože česť sa zrejme vytratila alebo je považovaná
za niečo historické. A tak iné inštitúcie musia o Vás deklarovať, že ste
ako žiadateľ „zdatný“, životaschopný, že nie ste v likvidácii, a najmä
nikomu nie ste nič (to jest ani jedno euro) dlžný a tak. Elektronický
systém zavádzaný na tento účel zjavne nestačí. V tomto systematickom
kolose následne odôvodňujeme, vysvetľujeme, argumentujeme žiadame o zmeny,
žiadame o výnimky (v danom prípade bezúspešne
J).
Prístup Leader je definovaný ako špecifický
nástroj a model fungovania verejno-súkromného partnerstva. Pôvodná
iniciatíva, ktorá podporuje lokálnu demokraciu i lokálnu ekonomiku si úspešne
prerazila cestu do programu Leader, aby narazila iniciatívna a celkom
ostrá kosa na kameň. A napriek tomu, že chceme a i preberáme
zodpovednosť do svojich rúk, sú nám práve programovo zväzované. Chceli by sme
v zmysle princípov Leadra podporovať ekonomiku prostredia, v ktorom žijeme.
Tie subjekty, tých živnostníkov, tých dodávateľov, ktorí by sa spoločne s nami
mali podieľať na tvorbe hodnôt a posúvať naše územie dopredu. Hovorím chceli
by sme a mali by sa, pretože legislatíva, najmä zákon o verejnom
obstarávaní v jeho neustálych aktualizáciách, ale i mnohé ďalšie
pravidlá, či usmernenia rovnako v neustálych aktualizáciách tomu
v skutočnosti zamedzujú. Zákony sú však zákony, pravidlá sú pravidlá
a mali by sa dodržiavať - všetkými. Tak na národnej, ako
i regionálnej, či lokálnej úrovni.
Už dlhšiu dobu sa zamýšľam,
koľkými očami i rukami prejde jedna žiadosť o nenávratné finančné
prostriedky, koľko úsilia na každom úseku kontroly je tomu venované, koľko ľudí
je do tohto procesu vtiahnutých... A napriek tomu sa na Slovensku deje to,
že po zrealizovaní projektu, ho pre nejaké porušenie, či ľudskú chybu nie je
možné preplatiť. Finančné prostriedky ťažko získané v konkurencii
o dané zdroje, ale aj finančné výdavky spojené s úsilím získať takéto
zdroje sa napokon prepadajú naprieč celým systémom.
V rámci pomenovaného potom
človek uvažuje, či môžeme neustále deklarovanú a požadovanú efektívnosť
vynakladania zdrojov vytvorených z našich daní a daní európskych
poplatníkov považovať ešte stále za efektívnu.
Pred časom som si so záujmom prečítala článok v TRENDe (34/2013),
kde nominovaný TOP manažér Ondrej Smolár v článku „Mám rád ľudí, ktorí sa
nevzdávajú“ vyjadril názor: „Možno som radikálny, ale zdá sa
mi, že nie sme zrelí na efektívne použitie týchto peňazí a bolo by lepšie, keby
sme ich nemali. Možno by Slovensko napredovalo rýchlejšie, viac by sme sa
sústredili na vlastné sily a ich efektívne využitie“.
Čiastočne s týmto názorom
súhlasím, a dovolím si povedať, že nastavený systém podpory brzdí rozvoj
ekonomiky, najmä lokálnej a tiež kriví podnikateľské prostredie práve
preto, že tieto zdroje nevieme efektívne využívať. Tá neefektívnosť je daná
z môjho pohľadu nielen, ale aj nastaveným nepružným a príliš
byrokratickým systémom, kde v zmysle hospodárnosti „chránime“ každý cent,
pričom nám milióny (možno i miliardy) EUR unikajú. Predovšetkým vo verejnom sektore nevieme priamo vypočítať efektívnosť využitia vynaložených verejných zdrojov na zrealizovaný projekt, preto úvahy o efektívnosti stoja a padajú na subjektívnom názore zainteresovaných.
Práve prístup Leader, ktorý
rozvoju zaostalého vidieka napomáha prostredníctvom verejno-súkromného
partnerstva riešiť problémy komunity, je dobrou cestou efektívnejšieho využívania
zdrojov. To by však muselo ísť skutočne o prístup Leader, nie o jeho
deformovanú verziu. To by skutočne musela byť vôľa ľudí tieto princípy
aplikovať do praxe, tak ako sa o to snažíme v MAS LEV. Teda aspoň do
tej miery, do ktorej nám to národná úroveň dovoľuje. Ak by boli správne
pochopené princípy prístupu Leader, ak by aj na národnej úrovni vnímali
komunitne vedený miestny rozvoj tak, ako
to zaviedla iniciatíva, ak by česť a charakter na všetkých stranách
vytvorili dôverné prostredie, kde je možné vytvárať hodnoty bez obáv, potom by
bolo možné aplikovať Leader bez zbytočných regulí a obmedzení.
Som zrejme príliš veľký
idealista, keď si myslím, že systémy a tento byrokratický kolos je možné
jednoducho zjednodušiť, že i zákony a pravidlá, ktoré je potrebné
rešpektovať robia len a len ľudia. Ale sila a múdrosť tkvie
v tom, že som si vedomá, že sa ešte nenachádzame v správnom čase
a možno ani na správnom mieste. Viem však, že systémy sa tvoria, no
i padajú, aby sa mohli vytvoriť o čosi lepšie. Často sa teda točíme
v kruhu s nádejou, že nový deň prinesie lepší zajtrajšok. Skúsme ten
kruh trošku natrhnúť J,
aby sme z neho aspoň na chvíľu mohli uvidieť motýľa, ktorý si len tak sedí
na kvete a práve v danom okamihu nemáva krídlami. Čo keby sme už
tento deň vnímali ako náš zajtrajšok? V obyčajnej jednoduchosti je totiž
krása i prehľadnosť. Ing. Andrea Hradiská PhD.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára